Fra strekkode til QR-kode for produkt- og materialidentifikasjon

Siden introduksjonen av strekkoden – for omtrent 44 år siden, da den første pakken med tyggegummi ble skannet i Ohio – har denne metoden for produktidentifikasjon blitt uunnværlig i samfunnet. Den brukes ikke bare til å identifisere varer på supermarkedet, men også i industrien, der teknikken anvendes millioner av ganger daglig. Strekkoden har vist seg å være en rask, billig og pålitelig metode for identifikasjon. I kombinasjon med den europeiske kodingsstandarden EAN har den vært en stor suksess. Likevel ser det ut til at strekkodens storhetstid er forbi. 

Digitalt produktpass

Behovet for mer informasjon om et materiale eller produkt fortsetter å øke. Kunder vil vite hvordan produktet ble til, hvilke materialer det inneholder og hvordan det brukes. Snart vil de kanskje også vite hvor mye energi som var nødvendig for å produsere det. EU har nå fastsatt en standard for å dele all denne informasjonen: det digitale produktpasset. I tillegg er mange ivrige etter å legge til ulike salgsinformasjoner til produktet. 

QR-kode vs. strekkode

En stor ulempe med strekkoden er det begrensede antallet tegn (25) som kan brukes. Dette utgjør en begrensning for mengden informasjon som kan lagres. QR-koden er to-dimensjonal og kan inneholde opptil 100 ganger så mye informasjon. I tillegg kan QR-koder være mindre, de er feil-tolerante og kan skannes fra mange vinkler – selv med en vanlig mobiltelefon. 

Digital sporing av produksjonsprosessen

Dette har ført til at detaljhandelsorganisasjoner har besluttet å gå over til QR-koder innen 2027. Forventningen er at ikke bare identifikasjonen av produkter vil skje, men også at en link til en nettside med mer informasjon om produktet vil bli sendt med. For å sikre at denne informasjonen er tilgjengelig, er det viktig å begynne å tenke på digital sporing i produksjonsprosessen allerede nå. 

Maskindata som grunnlag

Novotek leverer standard Manufacturing Execution Systems som automatisk kan følge produksjonen av dine produkter basert på maskindata. Når dataene er digitalisert, kan du selv velge hvilken informasjon du vil dele med kundene dine. En ekstra fordel er at disse dataene også kan brukes til kvalitetsanalyse og prosessoptimalisering. 

Download White Paper
Last ned Whitepaper
Flere insights